De visie van de conducteur

De visie van de conducteur

Het was in de tijd dat mensen hun hele leven hetzelfde werk deden bij dezelfde baas. Dat had zo zijn voordelen. Een conducteur knipte dan jaar op jaar gaatjes in kaartjes van de treinreizigers en kon dat zo tot hoog niveau verbeteren. Die volmaakte gaatjeskniptechniek maakte dan weer ruimte voor creativiteit. Zo was er een conducteur die de gewoonte ontwikkelde om alle gaatjes die hij op een dag knipte te verzamelen. Zijn collega’s noemden hem het gaatjesmonster, wat uit hun mond vriendelijker klonk, dan het leest. Hij liet elk gaatje meer of minder schielijk in zijn broekzak verdwijnen. Als hij ’s avonds thuiskwam zaten zijn zakken vol met de gaatjes die hij die dag geknipt had. Zorgvuldig stopte hij ze in de laden van een kast, tot die allemaal vol waren. Toen waren de pannen in het keukenkastje aan de beurt. Gaandeweg, tot de rand toe vol met de verzamelde gaatjes en zo verder. Tot zijn vrouw zei dat het een rommeltje werd en dat hij gaatjes die hij nu nog meebracht maar op moest slaan op zolder. Dat deed hij trouw, jaar na jaar, en daarna in de schuur en de ongebruikte logeerkamer en een hoekje van de coiffeuse. Na veertig jaar trouwe dienst kreeg de conducteur een zwaar verguld horloge en zwaaide hij zijn collega’s en de trein uit. Nu kon het echte werk, na al die voorbereiding, beginnen! Beetje voor beetje sleepte hij de laden, tassen, pannen vol met gaatjes naar een prachtige plek achterin de tuin. Daar stortte hij ze allemaal neer, waardoor eerst een gaatje en toen een gat en, na heel veel gesleep, een enorm gat ontstond, dat zich langzaam met helder grondwater vulde. Van zijn spaargeld kocht de conducteur een vissersbootje. En bijna elke dag, alleen niet op de dag van het personeelsfeest van de spoorwegmaatschappij waar hij nog jaarlijks een uitnodiging voor kreeg, stapte hij in het bootje op het meer in zijn tuin om een hengeltje uit te gooien. Op zondag ging zijn vrouw af en toe mee. Ze schilden een appeltje, dronken wat thee of doezelden een gat in de dag.

Meer weten over de betekenis van “visie” voor school: zie programma: Negen Principes: zo werken de beste schoolleiders (studiedag) of Een vitale visie voor school (studiedag) of Studiedag: de toekomst van de intern begeleider

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.