Studiedag: de toekomst van de intern begeleider

De intern begeleider wordt in de scholen overladen met taken. Kan dat wel zo doorgaan en heeft de intern begeleider nog toekomst in de basisschool? Die vragen staan centraal in deze studiedag. Er is een directe aanleiding: publicaties over interne begeleiding zijn vooral op de verbetering van de staande praktijk gericht, op gaande houden. Intussen lijken veel intern begeleiders, al vele jaren, ongemakkelijk met hun positie en stellen zich fundamentele vragen. Deze studiedag is gericht op het begrijpen van interne begeleiding in de (historische, organisatorische en onderwijskundige) context en op verandering ervan. De volle breedte van het systeem van interne begeleiding komt aan de orde, maar de focus ligt op de intern begeleider. Het onderwijs staat voor een periode van dynamische verandering: de samenleving stelt nieuwe vragen aan de school. De intern begeleider kan alleen van betekenis blijven wanneer een bijdrage geleverd wordt aan de nieuwe visies op onderwijs en organiseren van de school, is de stelling voor de studiedag. Thema’s die aan de orde komen zijn:

  • De ontwikkeling van interne begeleiding in de afgelopen jaren:We gaan op zoek naar de bedoeling van interne begeleiding en vergelijken dat met de huidige situatie op Nederlandse scholen
  • De 5 roestige ankers van de school en andere remmende krachten voor schoolontwikkeling:Scholen lijken maar moeilijk te veranderen. Dat raakt de intern begeleider. Wat zit daar achter?
  • Actuele trends rond interne begeleiding:In veel scholen en samenwerkingsverbanden wordt geëxperimenteerd met nieuwe organisatievormen voor interne begeleiding. Hoe ziet dat eruit?
  • Contouren van de nieuwe school in Nederland:In de vernieuwingen in het Nederlands onderwijs zijn zekere patronen te herkennen, contouren van de nieuwe school in Nederland. Wat zijn de gevolgen voor de intern begeleider?
  • De 8 heipalen onder schoolontwikkeling:Wat werkt echt om een school in beweging te krijgen en te houden?
  • De 3 scenario’s voor de toekomst van IB en de nieuwe taken van de intern begeleider:We verkennen 3 ontwikkelingsrichtingen voor de intern begeleider, meekleurend met de ontwikkeling in de scholen.

Samengevat:

Doelgroep: intern begeleiders en hun schoolleiders, maximaal 30, minimaal 16 of groepen uit een samenwerkingsverband

Tijd: 9.30 uur tot 16.30 uur of varianten daarop

Kosten: voor groepen op aanvraag

Aanvragen voor groepen per mail: Contact

Individuele inschrijvingen:

  • donderdag 30 november is een studiedag voor individuele inschrijvingen gepland in Zwolle/Steenwijk. Nog 3 plaatsen.
  • donderdag 23 november is een studiedag gepland in Utrecht. Vol! Kies voor 30 november of een andere datum of een studiedag bij u op locatie.
  • Ook 24 januari 2018 is een studiedag gepland in Utrecht. Vol! Kies een andere datum.
  • En woensdag 31 januari in Steenwijk/Zwolle.
  • En woensdag 14 februari in Utrecht.

Aanmeldingen kunnen via onderstaand formulier ingezonden worden. Noteer s.v.p. uw voorkeursdatum en locatie op onderstaand contactformulier. De kosten bedragen € 190,- per deelnemer incl. lunch, materialen en btw.

Docent: drs. Luc F. Greven, voormalig intern begeleider, hogeschool docent, lid faculteitsdirectie HU, directeur van het Seminarium voor Orthopedagogiek etc. Recente publicaties: De Negen Principes van de excellente schoolleider (2015) en De Toekomst van de Intern begeleider (2017).

De studiedag is gebaseerd op: