De intern begeleider (als kwaliteitscoördinator) en inclusiever onderwijs

Alle scholen staan voor de opgave om in 2035 ‘inclusiever onderwijs’ vorm te geven.  Het is de ambitie om (alle) kinderen thuisnabij onderwijs te bieden in een zo regulier mogelijke setting. Deze lezing of studie(mid)dag (beide varianten zijn mogelijk) geeft inzicht in de uitdagende opgaven die er voor de school liggen en verkent de mogelijke rol van de intern begeleider in het proces naar inclusiever onderwijs.

     

De centrale thema’s  voor de lezing/studiedag “De intern begeleider (als kwaliteitscoördinator) en inclusiever onderwijs” (kunnen) zijn:

  • De ambities voor de Nederlandse scholen: kort overzicht actueel beleid rond inclusiever onderwijs.
  • Visie op (inclusiever) onderwijs voor alle leerlingen: een nieuwe verhouding in de driehoek leerling, leraar, leerstof. Bronnen voor de ontwikkeling van een visie.
  • Wat helpt de school om tot inclusiever onderwijs te komen?
    • Een vitale visie op inclusiever onderwijs
    • Leren van de leraar centraal (een professionele leergemeenschap)
    • Professionele ruimte
  • De eerste stappen op weg naar inclusiever onderwijs…de rol van de intern begeleider (als kwaliteitscoördinator).

Wordt naar believen aan gepast aan de wensen van de aanvrager.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.